Thursday, April 17, 2014

GRAPH:  BBC Mind Share v Public Market Share

BBC-PAPER-CHARTFor years the BBC has explained its disproportionate consumption of the Guardian newspaper compared with public market share by arguing that it needs to buy more broadsheet papers than popular ones to best provide news for licence fee payers. It is not an issue of left-right bias, they claim, rather a distinction along broadsheet-popular press lines. Guido has analysed new figures released by the BBC to see whether this excuse stands up to scrutiny.

Methodology: By dividing a) each paper’s percentage share of the total papers purchased by the BBC , with b) each paper’s percentage share of the public market, we get c) the BBC mind share / public market share ratio. This tells us how greater or smaller BBC consumption is proportionally compared to public consumption.

Results: As the graph above shows, BBC consumption of the Independent is proportionally over 11 times that of the public market share. Next follows the Guardian at almost 5 times. BBC consumption of the Telegraph is proportionally just 1.7 times that of the public, and consumption of the Tory establishment’s Times newspaper is proportionally just 2.5 times as much as the public. The left-wing broadsheets have a far higher BBC consumption ratio than their right-wing rivals.

However, the popular press is where the BBC really gives the game away. Proportionally its consumption of the Mail is half that of the public and its consumption of the Sun is just a third that of the public. These are by some distance the two best-selling newspapers among the general population. Yet BBC consumption of the Mirror is proportionally double that of the Sun and 1.5 times that of the Mail.

Conclusion: This analysis shows that while the BBC is right that it makes a distinction between low circulation broadsheets and the popular press, there is a left-wing bias that extends to all papers. Among broadsheets, the BBC’s consumption of the Guardian and Independent is proportionally considerably higher that of the right-wing broadsheets (Times and Telegraph). Among the popular press, the BBC’s consumption of the Mirror is proportionally considerably higher than the Mail and the Sun. The numbers clearly show that the BBC’s newspaper purchasing patterns are not determined along a broadsheet-popular divide, they are determined on a left-right political bias.

Wednesday, April 16, 2014

Today at the Hacking Trial

Everything you need to know, summarised in 6 seconds…

Gallagher to Mail as No. 2

There is a rumour doing the rounds of Fleet Street this afternoon that former Telegraph editor Tony Gallagher is going back to the Mail as joint Deputy Editor.

Guido heard it on the grapevine….

UPDATE: Confirmed.

Daily Mail editor Paul Dacre: “It’s great news that Tony has decided to come back to his spiritual home.  He is a highly talented professional journalist who will be a welcome addition to Associated’s team of unrivalled senior executives.”
  
Gallagher: “I am delighted to be joining the Daily Mail.  My huge admiration for Paul Dacre is well known and I am greatly looking forward to joining his outstanding team.”

You read it here first.

Facts are Sacred: Guardian Grovel For Polly, Again

The Guardian have been forced into a humiliating climb down and apology to former Sun man Richard Caseby, yet again, after Polly went off on one about the new Director of Comms at DWP:

The following correction was published on 15 April 2014: A Comment article about the treatment of disabled people by the Department for Work and Pensions (DWP) stated: “Forget civil service factual information: Duncan Smith has just hired a Murdoch managing editor from the Sun and Sunday Times as DWP communications director. Perhaps he helps hone Duncan Smith’s terminological inexactitudes.” We are happy to accept that Richard Caseby, the strategic director of communications at the DWP, carries out his duties in a thoroughly honest, diligent and professional manner. He was not hired by Iain Duncan Smith, the secretary of state for work and pensions, but works as a civil servant. We apologise for any misunderstanding. In addition, the writer of the article said that “PIP replaces the disability living allowance” (DLA). To clarify: DLA is still available for children up to the age of 16.”

If you can’t trust the Guardian or the Mirror, who can you trust these days?

Tuesday, April 15, 2014

Telegraph Side with Nige

The Telegraph would usually be the first out of the traps on an expenses story, but they’ve decided it will be more fun to side with the ‘Kippers and knock the Times today. Brogan has been activated and is talking down the story. The polling, it seems, would agree with his angle, namely that scandal is wasted on Farage because – like Boris – the public have warmed to him. Nothing like a bit of mudslinging to liven up a dull day though.

Twitter Bitch Fight of the Week: Andrew Pierce v Owen Jones

Two MediaGuido Twitter bitch fight regulars are reaching for their saucers of milk this afternoon.

Andrew Pierce and Owen Jones have fallen out again, this time over Nigel Evans.

Andrew Pierce accuses Owen Jones of lying.

Who to believe?

Is what one of them says in public is not quite the same as what he says in private. Is one of them lying? They can’t both be telling the truth. Who? 

GIF: Decline of the Dead Tree Press

Previous Times UKIP Allowances Report Dismissed

the-times-ukip-logoCould today’s effort by The Times to get UKIP have anything to with the complaint made last month by the Lib Dem MEP Edward McMillan-Scott about UKIP’s use of allowances? His complaint was based on a series of reports by Times journalists Rachel Sylvester and Alice Thomson. Yesterday that complaint was thrown out by a European Parliament bureau meeting that found there was no matter requiring further investigation…

Payback Times: Hack Hits Back at ‘Kipper

Times hack Billy Kenber has hit back at claims from UKIP that they borked the figures in their story this morning.

From: “Kenber, Billy”
Date: 15 April 2014 10:14:05 BST
To: David Samuel-Camps
Cc: Alexi Mostrous, Nigel Farage
Subject: Re: Your report

Hi David,

The difference between the two figures lies in the way Ukip MEP’s break down their transparency reports.

This includes various categories – of which the one of relevance to rent is “office management and running costs” which covers rent, utilities, insurance, business rates and cleaning. In his transparency reports Farage claims to have spent £15,500 a year solely on this category since July 2009. This does not include office equipment, phone bills and stationery which fall under “communication costs” and “stationery, periodicals, subscriptions”.

As you say, the total monthly cost for all office expenditure was £700 (down from £2,000 when you managed to cancel various locked-in contracts for things like unnecessary amounts of printer ink) which I asked you to break down into its constituent parts – something we went through twice to ensure accuracy.

You said that utilities and insurance amounted to less than £100 a month and that council tax/business rates were £150 (I looked it up and it was £149 a month for the current financial year 2013). Hence the figure of £250 a month, which is £3,000 a year. The remaining £450 a month falls under the two other categories outlined above.

Bognor Regis is the nearest well-known town for readers who are less familiar with the West Sussex coast.

Best wishes,
Billy

Media Guido, your one stop shop for airing dirty laundry in public…

Sums Don’t Add Up for Times Front Page UKIP Story
Outraged Source: I Was Misquoted, Demands Retraction

Guido said this morning that this would get messy, and as predicted, one of the Times’ sources is now kicking back. In a letter to the journalists who wrote the story, David Samuel-Camps says he was misquoted:

“Mr Kenber and Mr Mostrous,

Re: Nigel Farage and office costs

I am extremely concerned that in your report you have distorted my responses to your questions regarding the Lyminster office costs.

On the front page you quote me as stating that the costs were £3000 per year.  This is grossly incorrect.  I told you that the previous manager had tied the office into some supply contracts and as a result the monthly costs were some £2000.  I told you several times that I eventually reduced the costs to £700 per month.  When I went to school we were taught the times tables and that £700 times 12 equals £8400 (which is not too far removed from Mr Farage’s £1000 per month) so where on earth did you come up with a figure of £3000?

At no time did I say that “electricity, heating, and business rates at the office totalled less than £250 a month”.  I told you that I could not remember the individual amounts as it was over four years ago but they would have been in the region of £200 each.

Later, you then contradict yourselves by quoting me as saying that the costs were £700 per month – which is correct.  You asked me a number of times about the £700/month figure which I confirmed several times; again I have to ask how does £700 per month equate to £3000 per year?  I should also point out that our conversations were witnessed.

To the best of knowledge and belief I was completely honest in my answers and resent the fact that those answers have been completely distorted.  I did warn you that there is a small minority who are “mischief makers” – one in particular who would go to any lengths to destroy Mr Farage’s reputation.

I expect you to publish corrections as outlined above.

Finally, I should point out that the Lyminster is nowhere near Bognor Regis; it is on the outskirts of Littlehampton, a fact that could have been verified by looking at an AA road atlas!

David Samuel-Camps BA (Hons) Dip. PA”

To a completely impartial observer like Guido, this doesn’t look good. If what Samuel-Camps is saying is true they should go to the PCC…


Media Reader

Mirror’s Weeping Child Picture Lying Lazy Journalism | Guardian
Coulson: Everything You Need to Know in 6 Seconds | MediaGuido
BBC Still Loves the Guardian | Breitbart
Establishment Times Chums Appeasing Tory Europhiles | UKIP
Andrew Pierce v Owen Jones | MediaGuido
Michael Rosen’s Expert Opinions | MediaGuido
Metro Editor Leaves | Buzzfeed
Local News Stories That Rocked The World | Poke
An Evening at Scarfes Bar | Speccie
Another Miller Aide Invokes Leveson | Mail
A Bill to Censor the News | Daily Dot


new-advert
Guido-hot-button (1) Guido-hot-button (1)


Cathy Jamieson MP, Labour’s Shadow Treasury minister, commenting on Treasury analysis of the economic impact of tax changes…

“If the Treasury is looking at the economic impact of tax changes, then surely it should examine the impact of the rise in VAT and cuts to tax credits? George Osborne’s £12 billion VAT rise knocked confidence, helped to choke off the recovery and has cost families £1,350 over the last three years.”



orkneylad says:

What’s he been doing FFS, mining bitcoins?


Tip off Guido
Web Guido's Archives

Subscribe me to:






RSS


AddThis Feed Button
Archive


Labels
Guido Reads