Telegraph Editor: Charles Moore Is a Tw*t

Sketchwriter Andrew Gimson may have lost his age discrimination case against the Telegraph after they traded him in for younger model Michael Deacon, but there was still one gem at the tribunal that brought a smile to Guido’s face. After former editor Charles Moore penned a piece for the Speccie backing Gimson, the Telegraph‘s current top dog Tony Gallagher emailed a colleague: “Gimson’s moving or fired. Moore is a tw*t“. Classy Gallagher…

5 Year-Old Vintage Hennessy


The Sunday Telegraph’s Patrick Hennessy has gone big today on his mate Damian McBride’s confirmation two weeks ago of the truth of a Guido story about a secret email system dating back from 2007.

Hennessy’s rival John Rentoul over at the Sunday Indy mocks the vintage of the story:

Truth will out. Eventually.

Telegraph Appoint "Online Political Editor"

They’re all bloggers now…

Oborne's Ashcroft Flip Flop

Guido noted last year that the Telegraph’s Peter Oborne turned on David Cameron, having previously said he could go down in history as one of the greats, he later went on to write a diatribe against him saying he was in the “sewer”. It seems he’s had an equally dramatic change of heart about Lord Ashcroft.

In 2010 Oborne wrote:

The image of Lord Ashcroft as a sinister svengali figure in Conservative politics has always been a little unfair.”

What a change of heart then in yesterday’s Telegraph:

“The Tory peer has secured his reward for establishing himself as the most powerful proprietor in the emerging world of online publishing and political intelligence, where he is so dominant that last week he became subject to an investigation by the Competition Commission. The Tory peer uses his other properties, including the widely read PoliticsHome website, to establish what Lord Justice Leveson would call a “megaphone presence” in the online media.

They have undermined trust in the Coalition and stirred up Conservative hostility against the Liberal Democrats, while giving a platform to some of the most vicious opponents of the Prime Minister. In recent months Lord Ashcroft and his small but beautifully placed army of editors, columnists and pollsters have started to push David Cameron around. 

Lord Ashcroft, a brutal critic of the Coalition from the start, could do no more than fume impotently with rage as Mr Cameron and Nick Clegg signed up to their agreement. But the Conservative peer Lord Ashcroft, who has been against it all along, looks like getting his way.”

Sounds like a “sinister svengali figure in Conservative politics” to Guido…

Guido spoke to Peter and he said the point he was making was that Tim Montgomerie’s blog claims to represent grassroots conservatives and the Telegraph is a national newspaper. Not sure how significant these factors are, in reality both publications speak to their owner’s and editor’s prejudices. Where is the fun in owning or editing a publication if you can’t use it to settle scores, eh?

Sun Steals Headline From Telegraph

The Sun has been receiving much adulation this morning following its Pink Floyd-inspired headline lambasting Barclays boss Bob Diamond.

A classic of the genre…

However before they could take all the credit Twitter helpfully pointed out that the Sun had nicked it from Telegraph sketch-writer Michael Deacon, who tweeted yesterday:

Someone better tell Brian…

UPDATE: The baboon is crediting the Sun:

Telegraph's Spook Scoops

The Telegraph has been noticeably ahead of the pack on one particular story this week. It would appear their very own Richard Spencer is flavour of the month over at Albert Embankment:

“‘We have various ways of keeping track of this ship and that is what we are doing,’ a source told The Daily Telegraph.”

“…with no insurance covering the ship security sources say it may now have to return to port.”

“…a move which a Western defence source said was intended as a powerful signal that Russia would not tolerate foreign military intervention.”

“Russia was particularly unnerved after William Hague, the Foreign Secretary, and other Western officials compared the slaughter in Syria to the civil war in Bosnia in the 1990s, the Western defence source said.”

“…the deployment also signalled that Russia was hedging its bets, according to the source.”

Spooky…

Telegraph Cover Up Warsi Guest Blunder

Guido has been most amused by the frantic changes made to the Sunday Telegraph’s Baroness Warsi story on their website today. The original photo of the Conservative Friends of Pakistan lunch has been replaced by a four-year-old picture of Dave and Sayeeda with a completely unrelated caption. Guido wonders if that could possibly be because someone at Telegraph towers realised the first photo they published on a piece that slammed the guests at a Warsi event made one guest in particular really stand out. Who was this shady figure given unchecked access to the PM?

Step forward the Telegraph’s very own Peter Oborne…

The Truth about Boris and his Telegraph Column

While we are on the subject of “part time Mayors”, Alex Singleton, a former hack at the Telegraph, gets in touch to put Boris’ “second job” in perspective:

“When I edited Boris, he would ring me at 10:45am on a Sunday and we would discuss what had been in the news and he’d be given a green light to write on something. By 2pm, or 2:30pm, he’d file his copy on email. This would worry the hell out of me because his articles came from some random person’s email address – the address of whoever he was having Sunday lunch with. As you can see, the claim that his Telegraph column ate into his working week it utterly untrue. He is paid well because he is a genius writer: the public loves his columns, which sell a lot of copies of the paper.”

Guido wonders how long Ken would spend on his Indy column…

Dan Hodges Joins TelegraphConfirms Guido's Scoop

After a bidding war across the mainstream media blogs, Dan Hodges has signed up to the Telegraph, which is sure to put a few noses out of joint.

“On Thursday morning I got a call from Throatdeep. There had been “an editorial meeting”. This, I knew, was bad. No good ever came from editorial meetings.

The party “incident” had been discussed. Ed’s team were apparently unhappy. Their people had been talking to our people. Three issues had been identified: me and Ralph Nader; the fact that week’s interview between Ed Miliband and Mehdi Hasan hadn’t been featured prominently on the front of the magazine”

He’s blown open the truth about why he left the New Statesman, leaving Ed’s office and the Staggers with red faces:

“And that was it. I shook hands with Throatdeep, in that awkward way men do when they know their paths are diverging. I should give it until Friday, he said. That was fine, I responded. Unless he heard from me, he should take it I’d resigned.

And resign I did. In that dignified and time-honoured manner so beloved of Westminster insiders: the story was leaked to Guido Fawkes.

Did I jump? Was I pushed? Did I flounce? The answer to all three is yes.”

Ed Miliband’s press office tweeted a public denial of any pressure from them:

Hodges has left some parts of the story in code. So Guido thought he would decrypt them for you:

  • “One long-serving staff member” – Mehdi Hasan
  • ThroatDeep – Obviously Jon Bernstein
  • Ms. OrangeTotal Politics political editor Amber Elliott.

Guido won’t hold his breath for an apology after the New Statesman trashed his story at the beginning of the week. He’ll let you be the judge…

Telegraph Copy Fiddle Fury

Click to Enlarge

Giles Coren would be proud…

Top Telegraph Hack Taped Discussing Blagging

In the summer of 1990 Boris Johnson was The Telegraph’s Brussels correspondent. In the now famous taped conversation between him and Darius Guppy, just months before the latter would be busted in a £1.8 million insurance scam, Boris conspired to have a News of the World journalist, Stuart Collier, beaten up on behalf of his old School chum. In the tape Boris says he’ll obtain Collier’s phone number and then get an address. As the UK has never published reverse directories how would Boris achieve this?

Well blagging of course. It had to be via the police or a British Telecom staffer. Most likely would be a copper, as it was standard practice on Fleet Street back then to take advantage of the fact that the Police National Computer did not record such inquiries unless an individual was flagged as a person of interest. BT on the other hand much tighter internal controls. Boris displayed both the knowledge and intent to blag, though there is no evidence that he actually supplied the requested information, despite saying he would. Perhaps The Telegraph’s leading columnist would like to explain what the public interest angle was on this one…

Heffer Sacked From the Telegraph

There will be champagne glasses chinking in Downing Street tonight as the news emerges that the Telegraph have sacked Simon Heffer. No friend of Dave, the conservative journalist is apparently off to “pursue a role in journalism and broadcasting that will allow him to complete a major literary project while developing his academic interests.” Will that be at the better-off-out Express or better-off-out UKIP, or both?

Telegraph sources say the “column had got into a rut.” Officially editor Tony Gallagher said “While I am sorry to see him depart, I fully understand his reasons and he leaves with everyone’s best wishes.” And a very large cheque Guido hears.

The Telegraph's Political Priorities

What has Dave unleashed? There are those that say The Telegraph has dumbed down in recent years, and those that can see that the Guidoisation of the media is almost complete. Colonels will be doing a little more than choking into their corn flakes when they see the latest from Assistant Comment Editor Lucy Jones:

Well Lucy, Guido can put you out of your misery. They were in fact Lisa Nandy’s boobs. Who, he hears you cry? One of Miliband’s, until recently, rather bland, new-model rent-a-mob.

Telegraph Totty Tossed Out

There has been a notable absence in the Telegraph newsroom recently. Many a hack has pondered what happened to the editor’s secretary cum beauty columnist Jane Cullen. Not only has she disappeared but apparently her desk has gone too. Jane’s vanishing act coincided with the hunt for the source of the Cable-gate tape leak, including his infamous “war on Murdoch” rant, to Robert Peston.[…] Read the rest

+ READ MORE +

Telegraph Did it to Help Heroes, Right?

ducksAndrew Pierce was on Today this morning and his telegenic features are popping up on Sky and BBC news channels.  He tells us how the Telegraph’s noble role in the expenses scandal has saved the taxpayers hundreds of thousands already, how it is leading to the reform of the system and how it was achieved because outraged moonlighting soldiers providing security at the plant where the data was being redacted, provided the evidence. […] Read the rest

+ READ MORE +

Telegraph Paid £110,000 for Expenses Evidence

[bbc-news video=8274227 width=480 height=120]

Money well spent…[…] Read the rest

+ READ MORE +

Telegraph Losing £200,000 a Week

telegraph logoThe Telegraph lost £9.8 million last year – which is a pretty good result for them – they lost £30 million the year before.

Circulation jumped 2% in May on the back of Expensegate, but fell back in June showing they were unable to hold onto readers.[…] Read the rest

+ READ MORE +

Telegraph Owners Take Down Nadine's Blog

Dizzy has the scoop:

Some interesting developments have happened overnight. Nadine Dorries has seen the blog part of her website instantly taken down after she made allegations against the owners of the Telegraph Group, Sir David Barclay and Sir Frederick Barclay.

[…] Read the rest

+ READ MORE +

Telegraph Political Team in Meltdown

As reported here three weeks ago, it seems that the Little and Large blog is dead, it is an ex-blog. Jonathan Isaby and Brendan Carlin seem to have abandoned the idea. Look around some of the other blogs and they are also pretty dead.
[…] Read the rest

+ READ MORE +

Seen Elsewhere