Zoe Williams: “I Really Don’t Have a Problem” With Protesters Spitting at Journalists

Guardian charmer Zoe Williams has told the Daily Politics “I really don’t have a problem” with protesters spitting on her journalist colleagues:

“The fact that some people spit and throw eggs… actually I think there is a kind of persistent exclusion from some voices in the debate and you cannot blame people for ultimately becoming quite angry. I really don’t have a problem with it.”

So much for solidarity among hacks, eh.

Reporter Owen Bennett, who along with Michael Crick and LBC’s Theo Usherwood was gobbed on in Manchester, unsurprisingly took exception. Fair to say Zoe did not cover herself in further glory.

Owen has offered to take Zoe for a coffee to discuss why gobbing on journalists is actually not okay. Careful she doesn’t spit on you…

Media Guardian’s Bake Off Dog Whistle

“For the past three years the Mail has run a picture caption of the Bake Off winner on the front page,” complains Media Guardian, sniping that “on Thursday the Mail chose not to run a front-page picture” of this year’s winner. “Why did the Daily Mail lose its taste for the Great British Bake Off?” they ask. The unsubtle implication being that for some reason they are not fans of Muslim winner Nadiya Jamir Hussain.

Except Nadiya’s win was the splash on MailOnline this morning:

And received glowing coverage saying she “won the hearts of viewers“, “became everyone’s favourite” and won a “tear-jerking victory“. Jan Moir wrote for the paper:

“Watching her grow and triumph over the weeks has been a joy.”

The only people making assumptions based on Nadiya’s religion are those at Media Guardian, blowing a dog whistle for their bigoted readers’ Dacre-phobia…

Sewell Sleaze Sees Sun on Sunday Sales Soar

Lord Sewell‘s coke and hookers help the Sun on Sunday extend its lead over the MoS as Britain’s best selling Sunday:

Sun on Sunday 1,545,244 (+5.37%)
Mail on Sunday 1,425,840 (-0.57%)
Sunday Mirror 813,023 (-0.34%)
Sunday Times 763,521 (-0.14%)
Sunday Express 380,185 (+0.98%)
Sunday Telegraph 372,346 (-0.61%)
Sunday People 311,437 (-1.54%)
Daily Star Sunday 262,372 (+1.75%)
The Observer 188,312 (-0.51%)

Up 5% month on month…

Via MediaGuardian

Media Guardian’s FT Blunder

One man alone had the inside track on mounting rumours earlier in the week that the FT might be sold.

Here is Media Guardian’s eminent and well-informed Roy Greenslade on Monday:

“Pearson to sell the Financial Times? I really don’t think so… How many times down the years have I read that rumour? And how many times must I dismiss it as speculative nonsense?”

Three days later…

There’s a fine line between being contrarian and printing b***ocks.

Saucy Susanna Reid Seductively Sucks Her Finger

Good Morning Britain host Susanna Reid had to improvise when she forgot her spoon this morning…

Out-of-the-Loop Chris Bryant Hasn’t a Clue

As Guido revealed in this week’s Sun on Sunday:

“The BBC has announced 1,000 jobs are to go as part of a £150 million round of cuts. These job losses would cover just £50 million of the sum, however, leaving another £100 million awaiting Aunty’s axe.

Guido hears that the BBC’s little-watched 24-hour News Channel is in the firing line, with plans afoot to shift the operation online and stop broadcasting on telly. BBC bosses are waiting until this week’s budget before a final decision.”

A story which caused a certain degree of scepticism from the impeccably dis-connected Shadow Secretary of State for Culture, Media and Sport:

That would be our double-sourced drivel from senior BBC sources. 48 hours later, Media Guardian confirms Guido’s Sun exclusive:

“The BBC is considering making its news channel online only following a similar cost-cutting move for its BBC3 TV channel, it has emerged.

Work had already started on assessing the impact of making the news channel online only before the government unveiled a surprise licence fee settlement on Monday… A final decision about the channel has yet to be made.”

As Guido explained, the Beeb has a £100 million spending black hole to fill. Media Guardian reports the News Channel’s overall costs are just over £100 million:

“In the last BBC annual report, it said the channel’s production costs were £26.8m, while its newsgathering costs were £21.2m. In addition, the news channel spent £48.7m on content, £8m on distribution and £9.5m on infrastructure/support in 2013/14 and taking it online only would prove cheaper for the BBC, which is looking to make savings.”

If Chris needs any further help with his brief, he knows where to come…

UPDATE:  The Shadow Secretary of State for Culture, Media and Sport Chris Bryant tweets:

Janine Gibson Out: Rusbridger Email to Staff

MediaGuardian were scooped to the departure of their own paper’s deputy editor by Politico on Friday. Seen as the heir apparent to Alan Rusbridger for the editorship, Janine Gibson was overlooked and is now off. Rusbridger finally gets round to emailing staff:

Dear all,

Sorry that we got scooped on this, but no-one was really anticipating rival breaking news late on the Friday of a bank holiday.

Janine Gibson has, after much thought, decided to move on from the Guardian. 

As most of you know, Janine’s been with us for 17 years, after joining as a refugee from the Independent. As media editor she launched the MediaGuardian website and was then appointed G3 editor before becoming editor of the Guardian website in 2008 and then a deputy editor.

Janine launched Guardian US in 2011, at a time when we had not quite found our feet or purpose in the States. She had a clear sense of where the Guardian should be going and what it should be in America. Guardian US began with 6 employees and 7m users, and grew in 3 years to 50+ staff and tripled its audience. And, of course, she edited the Snowden story out of New York in a way that was assured, well-judged and brave. The Snowden story probably won more awards than any story since Watergate – and much of that was down to Janine’s sure touch. 

That record – plus her digital instincts – made Janine a high profile figure in US journalism, and it was no surprise when the NYT tried to poach her to be their deputy editor early last year. At that point we managed to keep her, with the (thankless!) task of returning to London to help reorganise desks and production as well as edit the digital site. 

She’s been a brilliantly talented and lovely colleague, and we wish her so well in whatever she does next.

Gibson’s leaving will once again fuel speculation that the New York Times’ board is considering setting up a London operation as revenge for the Guardian attempting to muscle in on their turf stateside. Janine ran Guardian US until last year and will have impressed editing the Snowden story. The news got a suspiciously kind write up in the NYT over the weekend…

AOL HuffPo Writers Hanging Up

 

aol-huffpo

Bloggers from AOL’s stable of online media titles are heading for the exits following the announcement that Verizon will acquire AOL for $4.4 billion. Within hours of the deal coming to light yesterday, writers from AOL’s media wing, which includes Huffington Post, Engadget and TechCrunch, were firing off speculative job applications. Who wouldn’t want to work for a phone company?

Verizon has a less than stellar reputation when it comes to running media companies. Last year they launched a tech blog called SugarString that explicitly banned its reporters from covering certain topics. Worryingly for HuffPo writers, SugarString was quickly shuttered…

Greenslade Takes the Mick

“Tory press ignores, or underplays, polls putting Labour ahead” screams Roy Greenslade over at Media Guardian today:

“Labour’s positive poll ratings get precious little coverage in the Tory press. It must have been a day for the blue newspapers to bury bad news.”

Lest we forget the Guardian conveniently left off of the ComRes and YouGov polls that showed the Tories ahead off of their splash today, because it did not fit their narrative…

Corrections and Clarifications: Brooks Newmark Sting

Over a period of six months, Media Guardian campaigned to stitch up the Sunday Mirror, consistently falling short of the journalistic standards it sets for others. In an extraordinary series of factually incorrect articles, Roy Greenslade alleged that “at least seven other Tory MPs were also offered similar lures” in “a giant trawl“. It is completely untrue to suggest that we “offered similar lures” to a “giant” number of MPs. If we had only tweeted at Brooks Newmark he would have seen the sting coming a mile off. The account followed and tweeted at many MPs, male and female, as well as celebrities and news organisations. Prior to the investigation we had a specific tip-off about Newmark. We only ever had a private conversation with one MP – Newmark – and it was instigated by him. 

Media Guardian claimed on multiple occasions that “Wickham approached the Mail on Sunday’s political editor, Simon Walters”, and that “the MoS was concerned about the methodology employed to obtain the story, believing that it amounted to entrapment and also involved a fishing expedition”. We can now reveal this to be 100% untrue. Alex Wickham never spoke to anyone from the MoS about the story. A very brief conversation was had between Paul Staines and the MoS, where the detail was not discussed and it was agreed that the story would not work for the mid-market paper on the grounds of taste – Lady Rothermere’s taste. Despite the innuendo and factually incorrect reporting of Media Guardian, at no point was the methodology ever considered by the MoS as the prime stumbling block to running the story. Whatever may have been subsequently briefed.

Greenslade then wrote in the Standard that “the net had been spread wide in the hope of a juicy catch”, concluding “It is impossible to disentangle the public interest from the methodology. Given that we have a code of practice, we cannot argue that the end justifies the means”. Again, we had a specific tip-off about Newmark, and IPSO has found that the methods employed did not breach the code of practice.

Much of Media Guardian’s error-strewn reporting can be explained by their reliance on unfounded innuendos made by less popular parts of the Twitterphere. Peter Jukes claimedthere are many abuses being perpetrated here“, accusing us of  “fishing others”, and again suggesting that two other newspapers “knocked back the subterfuge”. Our position has now been vindicated by IPSO. 

Buzzfeed report named a number of MPs with whom our account had interacted, implying they were targeted: “If you’re a middle-aged Conservative MP and a young attractive researcher starts taking an interest in you on Twitter, then be careful”. These MPs were not targeted, Buzzfeed’s irresponsible report was factually incorrect and responsible for much of the bad reporting that followed.

Finally those doyens of press accuracy at Hacked Off also made a series of untrue allegations about the story. They suggested there was no “prima facie evidence that any of the six MPs approached were engaging in inappropriate conduct on the internet”. This is clearly incorrect and the IPSO ruling has found that to be the case. They concluded: “There appears to have been nothing to justify the use of subterfuge by the freelance reporter”. This was always disputed by us and the Sunday Mirror, because we were in possession of the facts and we have now been vindicated by IPSO.

See also: Not So Pronto IPSO

You can read the IPSO ruling in full here.

Professor Greenslade Overlooks Guardian’s Double-Digit Decline

professor-greenslade

Media commentator Roy Greenslade reports that the Sun’s circulation was down to 1,842,284 copies a day in February, a fall of 6.89%. Professor Greenslade, writing in the Guardian, speculates as to if it is due to the suspension of the traditional Page 3 Girl from the print edition – though she can still be found in all her glory in the online edition.

Greenslade does a fairly balanced analysis of the situation over a thousand or so words. It is only when the determined Guardian reader reaches the fourth last sentence of the column that he learns that the Guardian itself actually had a worse drop in readership of 10.34%. The worst performance of any national daily newspaper in the country. Mind you the Sunday sister-paper, The Observer, lost 11.28% of its readers…

Election Result Due Imminently

nuj-ballot-guardian

There is another election result due soon…

UPDATE: Media Guardian beats Media Guido for once….

kath-vinerStaff of the Guardian and Observer have voted in favour of Katharine Viner, the current editor-in-chief of Guardian US, in an indicative ballot on who should be the next editor-in-chief after Alan Rusbridger steps down after 20 years this summer.

Some 53% of those who voted backed Viner with a first choice vote of 438. In second place was Emily Bell, director of the Tow Center for Digital Journalism at Columbia University and a non-executive director of Guardian-owner the Scott Trust with 188 votes. Janine Gibson, editor-in-chief of theguardian.com, was in close third place, with 175 votes. Wolfgang Blau, GNM’s director of digital strategy, received 29 votes.

Piers Tears: Another Fake Mirror Front Page

Under the headline “Britain, 2014.” the Mirror’s front page is really going for emotional shock factor today:

The only problem is that the picture is not “Britain, 2014”, it is “America, 2009” and Anne is crying over an earthworm. The Getty photo was shared via Flickr by Lauren Rosenbaum in November 2009, she has a really cute smile:

anne-flickr

Of course this is not the first time that the Mirror have got into trouble for a fake front page photo misrepresenting a wider campaign, editor Lloyd Embley is following in the traditions of Piers Morgan. Nobody mention that “territorial Army base in Lancashire”  and “occupied Iraq”.

UPDATE: The Mirror ran a fake story about mutant super rats in Liverpool and had to pay compensation to a Hampstead man as a result.

Via Dan Barker

Pardon Snowden, He Blew Whistle on NSA Crimes

pardon-snowden

Ed Snowden has been demonised by some on the right as a traitor. Those on the right don’t as a rule put their trust in governments and Snowden is a patriotic, freedom loving libertarian, not a Russian or Chinese dupe, as some conservatives seem to believe. (He even donated $250 to Ron Paul’s election campaign.) His motivation was ideological and principled – it has cost him his personal freedom and his career. People who Guido would normally expect to side with the cause of liberty have focused on the medium not the message – because it was Alan Rusbridger’s Guardian that broke the story they have got their backs up. Whatever right-minded people think of the Guardian, it was disgraceful to hear Rusbridger’s patriotism questioned by a Select Committee over him publishing the Snowden story.

Ed Snowden was as the New York Times argued yesterday clearly justified in believing that the only way to blow the whistle on the blanket intelligence-gathering was to “expose it to the public and let the resulting furor do the work“, revealing what his bosses covered-up and lied to Congress about. Beyond the mass collection of phone and internet data Snowden revealed:

  • The NSA (aided and abetted by GCHQ) broke the law, and exceeded their authority, thousands of times per year.
  • The NSA (aided and abetted by GCHQ) broke into the communications links of Microsoft, Google, Yahoo, Facebook and other internet giants, allowing it to spy on hundreds of millions of user accounts. Many of those companies are now, thankfully, scrambling to install systems that the NSA cannot yet penetrate.
  • The NSA systematically undermined the basic encryption systems of the internet, making it impossible to know if sensitive banking or medical data is truly private, damaging businesses that depended on this trust. Ironically this opened back doors that could also be used by hostile intelligence agencies.
  • His leaks revealed that James Clapper Jr., the director of national intelligence, lied to Congress when testifying in March.
  • The Foreign Intelligence Surveillance Court rebuked the N.S.A. for repeatedly providing misleading information about its surveillance practices, according to a ruling made public because of the Snowden documents. One of the practices violated the Constitution, according to the chief judge of the court.
  • A federal judge ruled earlier this month that the phone-records-collection programme probably violates the Fourth Amendment of the US Constitution. He called the programme “almost Orwellian” and said there was no evidence that it stopped any imminent act of terror.

When someone reveals that government officials have routinely and deliberately broken the law, that person should not face life in prison at the hands of the same government. Rick Ledgett, who leads the NSA’s task force on the Snowden leaks, told CBS News that he would consider amnesty if Snowden halted any additional leaks. President Obama should do just that, bring Snowden home. He is a hero.

Hat-tip: New York Times

Trinity Mirror in Corporate Criminal Investigation

Trinity Mirror has announced that the Met are investigating whether the group was criminally liable for alleged phone hacking by, for now, the Sunday Mirror:

“The Group does not accept wrong doing within its business and takes these allegations seriously.”

Tick tock, tick tock…

Here is a list of some of Guido’s stories about the Mirror and hacking allegations:

First Guardian Deputy Editor Runners and Riders

Hopefully the new Guardian deputy editor will be able to stir MediaGuardian from their slumber, it took a whole twelve hours from the story breaking to get anything up on their website about the departure of Ian Katz to Newsnight. Insiders are tipping two names to MediaGuido as his replacement. Dan Roberts, the paper’s Washington Bureau Chief, is a frontrunner, rivalled by their former media man and new National News editor Dan Sabbagh.

So it looks like Dan the man for the gender-balanced Guardian. Though one possible dark horse being touted is Helen Boaden of Newsnight fame, because the Beeb-Guardian relationship wasn’t cosy enough. Developing…

Katz Leaving a Sinking Ship

A cunning move by Ian Katz, jumping from the Guardian to Newsnight. The heir apparent is the latest lefty print figure to join the Beeb. Guido reckons he will return to Kings Place eventually, as the editor of a multi-platform, video-led converged Guardian. He can bide his time while Alan Rusbridger wrings his hands for a few more years as the print figures continue to crash and the mass sackings become inevitable. Smart...

The appointment has not gone down well with everyone. BBC types and government sources are moaning to the Speccie, while a Tory source tells Guido: “At this rate Alastair Campbell will be presenting. Given the huge salaries the Guardian pay, the BBC need to disclose how much they are billing the license-fee payer for Mr Katz.” Mr Paxman was unavailable for comment…

The Indy Pol Ed, UKIP and the Six Year Old Guardian Quote

Fascinating insight from the Indy’s political editor Andy Grice on Thursday last week:

“The wildcard on May 2 could be the UK Independence Party. The anti-EU party is consistently in double figures in the opinion polls and is fielding 1,001 candidates, up from 319 last year. Its best hopes are in Hull, Hartlepool, Stockton-on-Tees and West Wiltshire. Although Ukip says it would do well to gain more than 15 seats, it could prove a “spoiler” which prevents Tory victories, helping the Lib Dems in the South and Labour in the North.”

Though as Bloggers for UKIP point out:

“In actual fact, we have 1,734 candidates – up from 593 last time. Hull, Hartlepool and Stockton-on-Tees don’t even have any Council elections this year, whilst West Wiltshire council was abolished in 2009.”

Which is odd. It appears the Indy have tipped UKIP to do well in councils without elections and even in a council that has been abolished. So where did Grice get this dodgy information? It can’t have been from the UKIP website, that clearly lists which candidates are standing where.

Well scroll back six years and those figures and locations were more accurate. It was once reported that “Ukip is fielding 1,001 candidates, with its best hopes in Hull, Hartlepool, Stockton-on-Tees and West Wiltshire”, though not by Grice in the Indy, rather by Will Woodward in the Guardian in April 2007. Can anyone remember Grice getting into this sort of trouble before?

Exclusive: Indy to Go to Seven Day OperationStandard and Indy to Merge Newsrooms

BREAKING FIRST ON MEDIA GUIDO:

A memo has just gone out to Indy and Standard staff:

  • The Indy and Sunday editorial will be completely merged.
  • The Sindy editor John Mullin is a goner.
  • The Standard and Independent to move to the same floor.
  • A TV studio will be built in the shared newsroom.
  • Chris Blackhurst in charge of 7-day operation.
  • Redundancies expected. The Standard is making money, the Indy isn’t.

Developing…

UPDATE:

Standard staff are jittery. One source tells Guido:

“The Standard’s staff – editorial, commercial and management – have turned things around against all expectations in the last few years and don’t want to lose their jobs to save the hugely loss-making Indy. There’s excitement about the TV stuff, but no one really knows what it will mean.”



Tip offs: 0709 284 0531
team@Order-order.com

Quote of the Day

Michael Crick on Safe Seats:

“In effect, new MPs are being elected day by day now, as, amid huge secrecy, small cabals of party bigwigs pick candidates for safe seats.”

Sponsors

Guidogram: Sign up

Subscribe to the most succinct 7 days a week daily email read by thousands of Westminster insiders.

Facebook

Leader of Anti-UKIP Protest Embroiled in SWP Rape Scandal Leader of Anti-UKIP Protest Embroiled in SWP Rape Scandal
Hollobone Agrees Tory-UKIP Pact Hollobone Agrees Tory-UKIP Pact
David Mackintosh Quits David Mackintosh Quits
Happy Ed Balls Day Happy Ed Balls Day
Campaign Report: 42 Days To Go Campaign Report: 42 Days To Go
Zac Back? Watch Our Guy News Special Zac Back? Watch Our Guy News Special
Campaign Report: 43 Days To Go Campaign Report: 43 Days To Go
Gallery Guido’s PMQs Sketch Gallery Guido’s PMQs Sketch
Farron U-Turns and Sacks David Ward Farron U-Turns and Sacks David Ward
‘Spring’ Breaks: Jolyon’s Short-Lived New Party ‘Spring’ Breaks: Jolyon’s Short-Lived New Party
More Selection Shenanigans More Selection Shenanigans
Bouattia Ousted Bouattia Ousted
David Ward Becoming a Problem for Farron David Ward Becoming a Problem for Farron
Clive Lewis Slammed by ICM for Fake News Poll Clive Lewis Slammed by ICM for Fake News Poll
Radio 4 Gossips Link Peston to Today Radio 4 Gossips Link Peston to Today
Mirror Chicken Fattened for Election Slaughter Mirror Chicken Fattened for Election Slaughter
Len Tries to Stitch Up Liverpool Walton for His Bag Carrier Len Tries to Stitch Up Liverpool Walton for His Bag Carrier
Starmer on Corbyn: Then and Now Starmer on Corbyn: Then and Now
Updates: Who’s Standing? Who’s Standing Down? Updates: Who’s Standing? Who’s Standing Down?
Banks Bottles It Banks Bottles It