No, Le Pen Did Not Endorse May’s Conference Speech

huff

Less thorough elements of the online media are claiming that Marine Le Pen last night tweeted an endorsement of Theresa May’s conference speech. According to Huff Po UK:

Le Pen, who was once tried for inciting racial hatred for comparing Muslims praying publicly to the Nazi occupation, responded: “Exactly.” She even threw in an applause emoji.

And according to the Independent:

Theresa May’s Conservative conference speech has received a ringing endorsement from French far right leader, Marine Le Pen.

No, she didn’t. The account which sent the tweet was clearly marked “compte non officiel”, which you really shouldn’t have to be French to be able translate. The Indy have now deleted their article (cached version can still be seen here), but HuffPo’s is still up. Story is complete BS but, hey, at least it gets you some clicks…

No Colleagues Attend Remain MP’s Brexit Whinge

The Independent’s puff piece for Remain Tory MP Neil Carmichael and his Conservative Group for Europe event yesterday makes it sound as if someone cared. According to the Indy there were “loud cheers” at the “80-strong reception”, where “Pro-EU Tory rebels” “revealed” a “plan” to “fight a hard Brexit”. You have to wait for the final six words of the Indy news story for it to completely unravel: “no other current MPs were present”. What about those “Tory rebels?” It was one man’s lone whinge in a room with a bunch of kids and some health lobbyists. Makes NiMo look serious.

Smith Calls Corbyn a “Lunatic”


The Indy revealed Oily Smith lashing out at his elderly rival at a rally last night, implying Corbyn was “some… lunatic at the top of the Labour Party”:

“We’ve got to get two million people who actually voted Tory, 12 months ago, to vote Labour, in 106 seats. And what you won’t get from me, is some, you know, lunatic at the top of the Labour Party, you’ll have someone who tries to form a coherent narrative about what’s wrong with Britain.”

Oily has since offered a limp non-apology, claiming “I wasn’t talking about Jeremy Corbyn.” This hasn’t calmed Team Corbyn, who slammed the latter-day Blairite’s campaign:

“Owen Smith has degraded this contest by descending into personal abuse.”

What should have been a winning, post-TrainGate morning for Smith has turned into yet another speech disaster. Oily’s big announcement today that he would, suicidally, commit Labour to blocking Brexit is now over-shadowed…

It Isn’t

The deadest of the dead tree press…

Media Diversity

Sweetener

The Times, Telegraph and Independent all went for the same cliché headline, used to cover countless budgets and spending reviews beforeThe rest of the unpopular press following in the Indy’s footsteps is not a good omen for the Times and Telegraph…

H/T thhamilton

Sinister Nexus of ‘Eurosceptic’ Think Tank Staff (Who Actually Back Remain)

iea indy 2

“Exposed”, screamed the Indy’s front page last Thursday, dramatically claiming the Institute for Economic Affairs is part of a sinister axis of think tanks conspiring to help the Vote Leave campaign. The spirited piece told of a revolving door culture and an ominous-sounding nexus of right-of-centre organisations whose staff, board members and even offices are linked”, with the IEA at the centre. All good fun, but does it ring true?

In response, the IEA polled their staff to find out if they are indeed a conspiratorial bunch of secret Eurosceptics. It transpires that 37.5% of IEA employees actually support Remain, and another 12.5% are undecided. The IEA confirm they have

“no corporate position on whether Britain should stay in the European Union and a wide range of views are held by the Institute’s staff, trustees and wider supporters”

Hope the Indy’s track-record of rigorous investigative journalism continues in its online offering…

Indy Recriminations Begin

dido

Now the hypocritical condolences from rival journalists are out of the way the bickering begins at the Indy. Guido hears some staff have already confronted the Indy’s management over bullying allegations against the new digital overlord Christian Broughton. Several staff say they would rather take redundancy than work for him.

cb-is-a-cThe above Indy restroom artwork seems to suggest people have strong feelings about Broughton. That they want to share…

Amol Rajan, the outgoing Indy editor, will apparently have no direct role driving the digital-only Indy. Many suspect he is waiting for the editorship of the Evening Standard to become available…

Kelvin MacKenzie on Indy’s Demise

Was he wrong?

Confirmed: Indy Closing March

indy

Confirmed: the Indy and the Sindy are closing. Last edition of the Indy will be on 26th March and the last Independent on Sunday on 20 March. Online only after that…

UPDATE: The i’s editor tweets:

Job Culls Coming at Indy, Guardian, Telegraph

indy

Evgeny Lebedev is expected to close the Indy and Sindy print editions as soon as tonight. Of the 150 full-time staff, just 20 or so look like they’ll moving over to the i paper. It will not be difficult for the owners to find voluntary redundancies. Many journalists at the Indy will be loathe to work for the much-derided, clickbait-obsessed online offering.

Meanwhile the Guardian is imposing 20% cuts, with staff warned in an email this morning that “As our staff costs are by far our biggest overhead, one outcome of the budgeting process may be that redundancies are proposed”. They are looking at 100 redundancies, and according to Beth Rigby they want to start with their “on leave” columnist Seumas Milne. He is in line for a £90,000 payout.

Media sources tell Guido that the Telegraph is set to announce a jobs cull next week. Print journalists there are furious at the dumbing down of content for their own ‘digital first’, Indy-style clickbait-based website. You will often find the exact same traffic-farming stories on the Telegraph site as you will on the Indy online. See the Telegraph’s “Man with two penises writes tell-all memoir” and the i100’s “The man with two penises has now written a tell-all memoir”. 

The FT have some killer numbers:

“Fleet Street’s large newsroom may be unsustainable. The Times had 454 editorial staff at last count, The Sun 525, the Daily Telegraph 662 and The Guardian, following expansion overseas, 925.”

Online-only is the only option. The question now is how proprietors and executives will reconcile the trend for traffic-driving churnalism to the pay the bills with actual, old-fashioned journalism in the digital age. The future of journalism is specialism, the most profitable online media operations have focus, that generates specific audience demographics that can be packaged for advertisers at premium prices.

Lebedevs Looking for New Standard Newsroom

This week’s Estates Gazette makes interesting reading in light of today’s news about the Indy. A report in the property trade journal claims the Lebedevs are planning to move the Evening Standard from their current offices sharing with the Indy and the Mail in Kensington. Apparently they are looking for a new 40,000 square foot space in Zone 1. Will there be room for a new online-only Indy there too?

Indy Editor Emails Staff “No Comment”

INDY-SALE

Indy editor Amol Rajan just sent staff this curt email to worried staff:

Dear All,

Further to Steve’s email just now, I am very conscious that this morning’s news about Johnston Press will prompt a lot of questions and uncertainty.

I am very sorry to say, however, that for the time being we really are bound by strict rules on what we can and can’t say about this potential deal.

For that reason we are not in a position to address all staff this morning. I will obviously do all I can to keep everyone updated as soon as possible, within the guidelines of the law.

Thank you very much indeed for your understanding in the meantime.

AMOL

Rumours Indy / IoS Set to Close

indy

The Lebedevs look set to sell the i paper to regional publisher Johnston Press for around £24 million, escalating rumours that the Independent and the Independent on Sunday could be set to close. ESI Media, Lebedev’s company which owns the i, Indy, Sindy and Standard, admits this morning: “At this stage no decision has been made and we realise the uncertainty that this news will cause our employees and customers”. Following months of rumours, the Telegraph, Media Guardian, and the Times are all speculating that this spells the end for the Indy and Sindy.

ABC figures put the Indy’s average circulation last year at 61,000, compared to 280,000 for the i. The i is unusually profitable for a Lebedev venture, while the Indy lost £5 million last year, and London Live a further £6 million. Given the i’s content comes straight from the Indy, it doesn’t look good for the remaining Lebedev titles…

UPDATE: City Brokers Peel Hunt have put out a negative note to investors:

Potential ‘i’ deal. More print, and bad for JPR bond holders

Life at Johnston Press is never dull. Having just announced ‘a reduction of pension deficit’, JPR is now in advanced talks to acquire the i for c£24m. This looks to be a transaction multiple of c4.5x EBIT, and hence not supportive of JPR’s own current EV multiple. We cannot imagine bond holders or pension trustees will be happy. JPR had cash at hand of c£41m at H1, but gross debt of c£225m, and operating trends have been deteriorating sharply since then. We are in favour of print industry consolidation (see our Media Book published today). However, we are confused by JPR’s business strategy as a regional publisher, which has focussed on paring back print, in favour of digital. The i is an innovative product, but it is wholly print and national. Nationals is a very competitive space, with TNI amongst others rumoured to be in launch mode. Shareholder approval of this deal will be needed. 

Alas SunNation, We Knew It Well

sunnation

Farewell SunNation, the Sun’s outside-the-paywall experiment with a blog format has now gone with the raison d’être of the paywall. This again brings into focus the future of tabloids now it has been established that in the age of social media paywalls for popular papers are counter-productive. As far as Guido knows no mass market tabloid in the world has successfully made the transition to a digital model.

Digital first sceptics point out that for all the traffic success of Mail Online and The Guardian, they don’t really make much profit. In the case of the digital Guardian they make no profit. That is because undifferentiated general traffic does not command a high premium from advertisers. Also free online versions inevitably cannibalise the print readers…

Digital first optimists argue that there is no choice other than to deliver content where people increasingly want it, to their phones and tablets. And deliver it fast and first if you want to succeed. 

How will we make any money ask the digital sceptics? If paid subscriptions don’t work for tabloids in the digital era will it be Buzzfeed style advertorial? Video ads? Product placement? The digital first optimists point out that tabloid print sales are collapsing and soon they won’t make money either…

TABLOIDS

The Mirror is contemplating a cut-price, slimmed down version of the paper along the lines of the i, The Independent’s successful cut-down version. The more successful print innovator is actually the London Evening Standard, London’s now free high-quality evening paper is brimming with advertising. Could a tabloid thrive on advertising revenue alone? Metro and City AM show that advertising-only supported papers can be viable. It is possible that a national could go free, double or triple circulation, and suck up more than enough advertising to make up for the lost cover-price revenue. Guido noticed that last weekend the Sun on Sunday was distributed free in some places in Ireland…

Indy Buries Front Page Cock-Up Confession

Gotcha!” exclaimed Tuesday’s Indy splash, exclusively revealing that the Sun had been “told” to put an “apology” for a story about Jeremy Corbyn on its front page. The top scoop revealed how “The Sun was ordered to publish a front page correction“. Just one problem: ironically, this holier than thou story on press ethics was itself inaccurate. IPSO did not order the Sun to put an apology or correction on page one. Today’s Indy admits they got it wrong:

The Sun newspaper has asked us to point out that it was not instructed to “apologise” for its front-page story on Jeremy Corbyn by the Press watchdog Ipso, as we claimed on our own front page yesterday. In fact, the Committee of Ipso ‘required that a reference to the adjudication to be published on the front page, directing readers to the full adjudication.

So, did the Indy make a reference to their incorrect front page headline on today’s page one? Alas not, the only mention of it is on page two. See if you can spot it:

Of course, they declined to join IPSO so they are under no obligation to carry a reference on the front. Please, give us more of your lectures on press ethics…

Indy: “Time to Grant ISIS Diplomatic Recognition”

The Stop the War disease is spreading. This article published on the Independent’s online opinion section today says the international community should “grant ISIS diplomatic recognition”:

Errr…

The writer claims:

“Only by recognising and treating Isis as a bona fide state can we hope to understand its workings and motivations”

Going on to argue that recognising ISIS’ legitimacy will “moderate their behaviour”:

“History shows that diplomatic recognition of extremist governments can make them more likely to moderate their behaviour. While pariahs are able behave with impunity, when brought within the international system, they become subject to constraints. The most striking example of this was the Soviet Union.”

Concluding that “extending diplomatic recognition to ISIS” is the only “credible” option:

“Only by accepting reality and extending diplomatic recognition to Isis can the West hope to gain a credible means to moderate and constrain its further advance. The Soviet scenario is now the least worst option: it is time to forge a long peace with militant Islam.”

It has to be read to be believed. Who commissions this stuff?

BSE Campaign Don’t Want to Be Called BSE

The Britain Stronger in Europe campaign is getting very upset with people who call them the “BSE” campaign. Their comms chief Lucy Thomas tells Sky News it is “childish” to abbreviate their name. So they will have been delighted to read the write up of a briefing they handed to their friends at the Sindy yesterday:

The piece used the acronym BSE no fewer than four times, suggesting it has stuck even among Europhile allies. Silly moo…

Unscrupulous Indy ‘Named and Shamed’

The Indy are calling on people to expose unscrupulous employeers who don’t pay them for their work. They’ve had no fewer than four articles on the issue today alone, “naming and shaming” culprits who don’t pay the minimum wage. And they’re looking for more:

Step forward freelance journalist Jane Fay, who writes for the Indy website. For the grand sum of zero.

“Named and shamed…”

Alibhai-Brown Tries to Sniff out British Jews

brown

The increasingly doddery Yasmin Alibhai-Brown has been wheeled out by the Indy again today and her column is a corker. In it, the ever perspicacious Alibhai-Brown defends Jeremy Corbyn against accusations that he is anti-Semitic, declaring that some of his closest friends are “conscientious and ethical British Jews“.

“Some of the people Corbyn has been closest to are conscientious and ethical British Jews. The late Mike Marqusee, a Marxist, New York secular Jew who migrated to the UK, was his friend. So, too, is Ken Loach, a liberal British Jew and fierce defender of Palestinian rights.”

Mike Marqusee is, as Alibhai-Brown astutely points out, actually dead. Perhaps he and Corbyn carry on their friendship via seances. And Ken Loach, as far as we know, is not Jewish…

Indy Pol Ed Runners and Riders

Andy Grice is stepping down after 17 years at the helm as Indy political editor. As ever, MediaGuido brings you your runners and riders to replace him:

Oliver Wright
Indy Whitehall Editor

Wright has been at the paper for seven years since coming over from the Times, first as news editor and then bringing in stories as Whitehall editor.

[…] Read the rest

+ READ MORE +



Tip offs: 0709 284 0531
team@Order-order.com

Quote of the Day

John Curtice, professor of politics at Strathclyde University, says….

“The UKIP vote is going to the Tories. That’s the story of the first week of the campaign.”

Sponsors

Guidogram: Sign up

Subscribe to the most succinct 7 days a week daily email read by thousands of Westminster insiders.

Facebook

David Ward Becoming a Problem for Farron David Ward Becoming a Problem for Farron
Clive Lewis Slammed by ICM for Fake News Poll Clive Lewis Slammed by ICM for Fake News Poll
Radio 4 Gossips Link Peston to Today Radio 4 Gossips Link Peston to Today
Mirror Chicken Fattened for Election Slaughter Mirror Chicken Fattened for Election Slaughter
Len Tries to Stitch Up Liverpool Walton for His Bag Carrier Len Tries to Stitch Up Liverpool Walton for His Bag Carrier
Starmer on Corbyn: Then and Now Starmer on Corbyn: Then and Now
Updates: Who’s Standing? Who’s Standing Down? Updates: Who’s Standing? Who’s Standing Down?
Banks Bottles It Banks Bottles It
Corbynista Unfurls “Farron Hates Gays” Placard Corbynista Unfurls “Farron Hates Gays” Placard
Esther McVey for Tatton Esther McVey for Tatton
Zac Back? Zac Back?
UKIP’s Islamo-Banifesto UKIP’s Islamo-Banifesto
Karen Danczuk Seeks Selection in Bury Karen Danczuk Seeks Selection in Bury
Corbyn and Sturgeon At Same Event Corbyn and Sturgeon At Same Event
Sunday Shows Sunday Shows
Tories Mistakenly Share Private Conference Call PIN with Opposition Tories Mistakenly Share Private Conference Call PIN with Opposition
Len and Seamus’s Champaign Celebration Len and Seamus’s Champaign Celebration
Campaign Report: 48 Days To Go Campaign Report: 48 Days To Go
Campaign Report: 49 Days to Go Campaign Report: 49 Days to Go
Listen: Dawn Butler Car Crash Interview Listen: Dawn Butler Car Crash Interview